- Lorem ipsum
Het management van CITROËN was van mening dat de levensstandaard van de Fransen en Europeanen zou stijgen. De 2 CV was net succesvol op de markt gelanceerd en voor de 15 en 11 CV moest een opvolger worden gevonden. Het VGD-project (Large Series Car), waarvan de eerste ontwerpen dateren uit 1945, begon vorm te krijgen. André LEFEBVRE, die wordt aangesteld als projectmanager, besluit dat de auto overal innovatief moet zijn. Het lichaam was de kunst van Flaminio Bertoni en de ophanging die van Paul Magès. Wat de motor betreft, heeft Paul Bercot het ontwerp van de oude 1911 cc D-motor bijgewerkt. Eind 1954 is het project voltooid. In oktober 1955 maakte de auto zijn debuut op de 42e Autosalon van Parijs. Het meest verrassende aan de auto waren de lijnen. Het ontwerp was totaal nieuw. Frankrijk was verdeeld in twee groepen: degenen die er van hielden en degenen die er niet van hielden. Maar de carrosserie was niet het enige nieuwe kenmerk. Hydropneumatische vering zorgde voor ongeëvenaard comfort met onafhankelijke wielophanging op vier wielen. Kunststof werd een belangrijk element in de carrosserie, het dakpaneel en de achterruit, evenals de lichte legeringen voor de motorkap die gebruik maakten van kunststoffen. Er waren ook andere nieuwe kenmerken: een enkelspaaks stuur, taps toelopende richtingaanwijzers en deuren zonder raamkozijnen. De eerste cabriolets werden aanvankelijk ontworpen door BERTONI en op de markt gebracht door CHAPRON. De fabriekscabrio's werden gemonteerd op ID 19-bases en de auto's werden voorgesteld met lederen interieurs. De cabriolet werd op de Autosalon van 1961 voor het eerst op de markt gebracht voor een prijs van FF 22.000. Ter vergelijking: een Dauphine werd destijds voor FF 6000 verkocht.
Schaal: 1:16
Aantal onderdelen: 169
Afmeting auto: 298 x 111 mm
Gebruikte kleuren
- Heller: 11-20-21-22-30-33-56-64-65-69-71-103-127-321-322
- Revell: 90-7-4-8-99-75-55-12-16-374-731-730